Een stukje techniek: Waarom 1 x 12?

Een stukje techniek: Waarom 1 x 12?

13 februari, 2022

Bijna alle mountainbikes en ook enkele gravelbikes hebben een versnellingssysteem met 1 tandwiel voor en 11 of 12 achter.
Vaak wordt de vraag gesteld in de winkel wat de voordelen hiervan zijn...

Voordeel 1: Geen overlap

Door moderne technieken toe te passen kan een achterderailleur een veel groter bereik aan dan zo'n 10 jaar geleden. Destijds was 2 x 10 versnellingen of zelfs 3 x 9 de norm. Hierdoor was er veel overlap in de verschillende tandwielcombinaties.

Voordeel 2: Geen vastslaande ketting

Ook het schakelen van de voorderailleur leidde tot problemen, zeker bij een mountainbike als er veel kracht op kwam en de ketting niet helemaal nieuw was. Chainsuck is een term, waarbij de ketting door het kleinste voortandwiel bij het schakelen te ver wordt meegenomen en hierdoor met kracht tussen cranckstel en frame kan worden getrokken, met als gevolg een compleet vastzittende ketting of erger: een beschadigde rechter liggende achtervork.

Voordeel 3: Makkelijker schakelen

Doordat het schakelen van zwaar naar licht bij de voor- en achterderailleur precies tegenovergesteld werken leidt dit vaak tot verkeerd schakelen, dus schakel je zwaarder terwijl je juist lichter wilt! Uiteraard is dit niet mogelijk bij alleen een achterderailleur.

Voordeel 4: Natuurlijkere houding, minder wijdbeens.

Verder ligt de Q-waarde (is de breedtemaat tussen de cranks ter hoogte van de pedalen die bepaalt in welke mate de fietser wijdbeens fietst.) lager, doordat er slechts plaats moet worden gemaakt voor 1 tandwiel i.p.v. 2 of 3. Een kleinere Q-waarde geeft een natuurlijkere houding en omdat de pedalen minder wijduit staan ook een grotere grondspeling in de bochten.

Voordeel 5: Makkelijk schoonmaken.

De plek waar het makkelijkst vuil blijft zitten is bij de voorderailleur. Nu deze bij het 1 x 12 systeem er niet meer is kan de fiets veel makkelijker schoongemaakt worden.

Voordeel 6: Veel kleine voordelen.

Je hebt geen kabels naar de voorderailleur nodig, geen linker shifter en de lock-out van de voorvork kan i.p.v. op het stuur ook onder het stuur gemonteerd worden. Verder hebben shifter, voorderailleur en kabel onderhoud nodig, dit vervalt uiteraard ook helemaal. Ook is het gewicht van deze onderdelen niet meer aan de fiets, dus is de fiets een stuk lichter! Doordat het cranckstel minder breed is kan het frame, met name de liggende achtervork een fractie breder gebouwd worden en hier door zijn bredere banden mogelijk.

Enkele voorbeelden:

https://zwiepfietsen.nl/bikefinder/detail/11665461/x-caliber-8

https://zwiepfietsen.nl/bikefinder/detail/11646001/scale-980

https://zwiepfietsen.nl/bikefinder/detail/11646342/scale-rc-team

https://zwiepfietsen.nl/bikefinder/detail/12046751/spark-rc-comp

https://zwiepfietsen.nl/bikefinder/detail/11654112/addict-gravel-20

 

 

Terug naar nieuws
Share: / / /